Utstillinger

Tuva Gonsholt: ART Fabuleringer
Tuva Gonsholt
ART Fabuleringer
15. august - 14. september 2025
Ytre sal, Kunstgarasjen
I utstillingen 'ART Fabuleringer' viser Tuva Gonsholt undersøkelser fra mikroperspektiv. Ut ifra et bestemt område i skogkanten der hun bor, sanker hun inn data til sine studier. Hennes utforskning i alt som kryper og kravler, summer og stikker, flyr og vaier i vind blir til naturobservasjoner satt inn i en kunstfaglig kontekst. Med inspirasjon fra småkryp, deres levesett og rolle i naturen, eksperimenterer hun med opake farger, former og taktile overflater. Resultatet er en fabulerende dybdestudie over det skjøre, det rare og det vakre, i et ordnet symmetrisk system av detaljer, rytmer, former, farger og størrelser som tema. Hennes repetitive frihåndsblåste glassobjekter har små detaljer av individuelle likheter og forskjeller. Hun leker seg med form og fargekomposisjon, og etterarbeider glassobjektene med ulike kaldt glass teknikker som sliping, sandblåsing og børstepolering.
“Fra en bestemt skapning låner jeg farger, mønstre eller fasonger som jeg oversetter til eget formspråk. Jeg leker jeg med tvetydigheten av ordet ART. Art som i species eller art som i kunst. Ut ifra ordspillet utforskes overraskelsen i form og uttrykk som oppstår i glasset, etter prosessen objektene har vært igjennom. Forunderlige former, nesten som uoppdagede arter klassifiseres og ordnes inn i sitt eget habitat. Om å være tett på biller og mose, planter og trær. Om å bruke sansene, kjenne dybden, se detaljene og høre nyansene. Det lille i det store. Her viser jeg mine første art fabuleringer i utvalg, fra stubben, der bakom furua.” - Tuva Gunsholt
Tuva Gonsholt (f. 1976, Skien) bor og arbeider i Skien. Hun har arbeidet med ulike glassblåsere og designere både i Norge og Danmark. Hun er utdannet ved The Royal Academy of Fine Arts, School and Design, på Bornholm, Danmark. I 2008 etablerte hun sitt eget firma, 'Tuva Glass', med verksted på Spriten Kunsthall på Klosterøya i Skien. Tuva Gonsholt står bak flere utsmykkingsoppdrag og offentlige innkjøp bl.a. Nasjonalmuseet, KODE, Nordenfjelske Kunstindustrimuseum, Europäisches Museum für Moderne Glas (DE) og Musèe Du Verre – Charleroi (BE). Gonsholt har deltatt på ulike separat- og gruppeutstillinger nasjonalt og internasjonalt, deriblant Årsutstillingen (NO), European Prize for Applied Arts (BE) og Collect (UK). Hun har mottatt en rekke stipender og flere utmerkelser for arbeidene sine, hvor hun denne våren mottok 1. plass for verket, ART #02, på Glass Art Society juryerte utstilling, Connections 2025: Glass from Every Angle, på Arlington Fine Art Gallery, i Texas, USA.

Eli Eines: Hull i hjerte: Barnet
Eli Eines
Hull i hjerte: Barnet
15. august - 14. september 2025
Black Box, Kunstgarasjen
På svakt rosa bakgrunn beskrives en hendelse fra 12 juli 1966: et mannshjerte slutter å slå og et jentebarn mister pappaen sin.
Så sent som i 2018 kom det i Norge en lov om å ivareta barn som etterlatte. De barna som vokste opp før dette fikk lite eller ingen profesjonell hjelp til å mestre sorgen. Spesielt har det vært lite fokus på sorg hos barn under skolealder. Da Eli Eines ble gjort klar over dette bestemte hun seg for å gi disse minste etterlatte barna en stemme. For hun kjente jo et slikt etterlatt barn veldig godt. Eines var selv ett av disse barna.
Verket presenteres nå i Black Box. Det er en installasjon som er i hovedsak tekstbasert, nettopp fordi små barn har så få ord om sorg. Tekstene vil presenteres som lysbilder, fordi det er bilder kunstneren ønsker å skape i publikum. Lysbildeapparatet og skrivemaskinen er tidstypiske for den tiden Eines vokste opp. Samtidig kan lyden når lysbilder skiftes gi assosiasjoner til hjerteklaffer som åpner og lukker seg. Ut fra høyttalere vil en jente lese tekstene. Fargene som blir brukt i utstillingen er hentet fra farens stripete pyjamas som ble sydd om til en liten nattkjole til henne da han døde. Arbeidet følger barnet fra hun mistet pappaen sin som ettåring til ung voksen. Det er ingen sammenhengende historie, men bruddstykker av en barndom. I de bruddstykkene ligger sorgen over en tapt pappa.
Eines jobber med prosjekter over flere år. For henne er kunst like mye et rom til å møte andre og deres verdensbilder som et rom til å uttrykke seg selv. Ofte kommer ideen til et nytt arbeid som utvikling og resultat av et tidligere arbeid. Slik er det også denne gangen. Mens Eines tidligere har fokusert på faren og hans fysiske funksjonsnedsettelse, vil fokuset i denne utstillingen være på det etterlatte barnet.
Eines ønsker med sine prosjekter å løfte frem ulike tema knyttet til menneskelivet og ser sine verk som igangsettere av tankeprosesser og mulighet for utveksling av erfaringer. I tilknytning til denne utstillingen vil det bli arrangert en samtale mellom psykolog Christine Lien ved Klinikk for krisepsykologi i Bergen og Eli Eines om barn som mister sine nærmeste. Nina M. Schjønsby vil lede samtalen. For mer informasjon, se neste side og kunstgarasjen.no.
Utstillingen er laget med hjelp fra Notam og fotograf Øystein Thorvalsen. Leon Muraglia har bearbeidet lyden. Utstillingsprosjektet er støttet av Kulturdirektoratet og Fritt Ord.
Eli Eines (f.1965, Oslo) er utdannet ved Kunstakademiet i Trondheim. Hun har hatt separatutstillinger blant annet på Trøndelag Senter for Samtidskunst, SOFT galleri, Galleri BOA, Tenthaus, Møre og Romsdal Kunstsenter og Telemark Kunstsenter. Hun har deltatt på Høstutstillingen, og andre kollektivutstillinger som 17th International Triennale of Tapestry (Łódź, Polen), Contextile 2024 (Guimarães, Portugal) og BIEN Textile Art Biennale (Kranj, Slovenia).

Kari Hjertholm: være - er - var
Kari Hjertholm
være - er - var
15. august - 14. september 2025
Indre sal, Kunstgarasjen
Kari Hjertholm viser fem nye verk i tekstilt materiale og stort format i Kunstgarasjens indre sal. Utstillingen med tittelen ‘være - er - var’ kretser rundt tema om vårt tap av natur. Klimaet er i drastisk endring. Det er blitt varmere, våtere og villere. Det fininnstilte økosystemet blir forstyrret. Arbeidene viser til noen av naturens områder som er i endring og kan gå tapt.
Teknikken hun bruker kalles tufting. Med et lite håndholdt verktøy blir små løkker med tynn tråd ført ned i et bunnmateriale – sting for sting. Et delvis transparent lag med tråder danner et lag over en malt flate. Fargene påvirker hverandre og de to lagene kan gi et inntrykk av en dybde.
Kari Hjertholm (f. 1954, England) bor og arbeider i Bergen. Hun har sin utdannelse fra Kunst- og håndverkskolen og Vestlandets kunstakademi i Bergen, med to år på Valands Konsthögskola i Göteborg. Hun har hatt en rekke separatutstillinger, og bl.a. deltatt 6 ganger på Høstutstillingen, sist i 2024. I de 26 gruppe- og kollektivutstillingene har hun de siste årene bl.a. deltatt på juryerte utstillinger i Latvia, Portugal og Belgia. I Sverige deltok hun på tekstilmuseet i Borås, Nordisk Salong i Helsingborg og Almgrens sidenväveri i Stockholm. I fjor viste hun et stort arbeid på Nordisk tekstilutstilling på Salhus tekstilindustrimuseum.
Hun er innkjøpt til KODE med flere verk og også til Hotell Terminus (De Bergenskes Kunstsamling), Nasjonalmuseet, Nord-Trøndelag Fylkeskommune, og Bergen Kommune.
Utstillingen har fått støtte fra Bergen kommune, Kulturrådet og Billedkunstnernes Vederlagsfond BKV.