Utstillinger

Magnhild Opdøl:               (if it’s real)
mai
9.
til 15. juni

Magnhild Opdøl: (if it’s real)

MAGNHILD OPDØL

(if it’s real)

9. mai - 15. juni 2025

(Foto: Utsnitt av verk)

Naturen er i ustanselig, sakte bevegelse. Magnhild Opdøl arbeider ut ifra et ønske om å lagre øyeblikk slik naturen ser ut i dag, som et minne fra den lille brøkdelen av tid vi lever i.

Denne utstillingen kommer fra mine steg gjennom en tid jeg vil kalle sesongløs, der forandringene i naturen er bestandig. For en tid tilbake sitter jeg i atelieret og ser utover fjellene og inn i skogen. Reisdencien jeg oppholder meg på ligger oppi en li på Vestlandet, og tankene er allerede på vei oppover stiene før jeg har fått på skoa. Tiden jeg oppholder meg i denne naturen bruker jeg på å vandre gjennom skoger og opp på fjell, mens jeg samler materialer, bilder og minner for arbeidet videre. - Magnhild Opdøl

På kunstneroppholdet hadde hun utforsket den ville naturen, gått utenfor de oppgåtte stiene og opplevd omgivelsene sammen med de andre kunstnerne der. Skulpturen Med mjuke steg er en avstøpning av skoene hun brukte under vandringene. Skoene var alltid med, alltid våte og sto til slutt som en erindring av alt hun hadde opplevd. Bronseskoene ble som et monument av den tiden de la bak seg.

Tegning er grunnleggende i Opdøl sitt arbeid oger ofte basert på fotografier og funnede objekter. Hun undersøker hvordan virkeligheten er fremstilt gjennom media som film og litteratur, og arrangerer fotografier etter enkle prinsipp og komposisjoner. Fotografiene blir deretter brukt som skisser til tegninger, oftest med bare hovedmotivet på en hvit flate. Den billedlige tilnœrmingen er realistisk, men motivet er presentert uten tanke på en realistisk reproduksjon av objektet for å fremkalle en følelse, med objektet og tegningen som et fartøy dit. De skulpturelle arbeidene går gjennom en lignende prosess, hvor hun ofte legger til eller bytter ut et materiale for å skape nye assosiasjoner til objektet.

Magnhild Opdøl (f. 1980, Sunndal) har en MA i Fine Art fra National College of Art and Design i Dublin, i tillegg til studier ved Nordiska Konstskolan i Kokkola, Finland. Opdøl har en rekke solo- og gruppeutstillinger bak seg, både nasjonalt og internasjonalt. Separatutstillinger inkluderer blandt andre Galleri FORUM Box, Finland, Hå gamle prestegard, Kunstmuseet KUBE, Galleri LNM, Tegnerforbundet og Butler Gallery, Irland.

Vis arrangement →
Johan Söderström: To Spread
mai
9.
til 15. juni

Johan Söderström: To Spread

JOHAN SÖDERSTRÖM

To Spread

9. mai - 15. juni 2025

Johan Söderström organiserer verkene sine i serier basert på metodene han bruker for å skape dem – for eksempel å valse, presse eller spre. Verkene i denne utstillingen er laget ved å spre sparkel utover flater med en skrape. Materialet får utvikle seg organisk, kun styrt av retningen i bevegelsen. Denne produksjonsmetoden er inspirert av Richard Serras berømte liste med verb, hvor "å spre" er ett av ordene. Begrepet har mange betydninger og brukes i ulike sammenhenger: Sykdommer og virus sprer seg i kropper og befolkninger. Nyheter og ideer sprer seg i våre sinn og kollektive bevissthet. Gener sprer seg over tid. Når en elv renner ut i havet, sprer ferskvannet seg i det salte.

Arbeidene hans befinner seg i skjæringspunktet mellom maleri, konseptkunst, keramikk og grafikk. Han arbeider ut fra ideer, men verkene er likevel utført med materialet i fokus. Han lager verkene med sparkel i eikepaneler. De er ikke malt i vanlig forstand men heller ”støpt”. Man kan si at han først bygger opp et tredimensjonalt landskap, som deretter jevnes ut. Utstikkende deler slipes bort og hulrom fylles igjen. Det som gjenstår er et todimensjonalt tverrsnitt som beskriver sin tidligere dybde. Sprekker og tilfeldigheter fremheves og blir til en metafor for tid som viser til skjønnheten i det uperfekte, forgjengelige og ufullstendige. 

Han ønsker at kunsten hans skal vekke spørsmål. Den er minimalistisk og taktil for å skape nærhet til betrakteren. Selv om den ofte berører politiske spørsmål, mener han den i grunn er mest opptatt av menneskets tilstand, og han er opptatt av forholdet mellom språk og materialitet.

Johan Söderström (f. 1969) er utdannet ved Kunstakademiet i Trondheim og har hatt mange utstillinger i Norge og Sverige, blant annet ved Bodø Kunstforening, Galleri 21 i Malmø, Kulturbadet i Sandnessjøen og Bomuldsfabrikken Kunsthall i Arendal. Han har hatt kunstneroppholv ved KH Messen i Ålvik og Nordic Artist Centre Dale. Arbeidene hans er i private og offentlige skandinaviske samlinger, og han har utført flere offentlige oppdrag. Söderström bor og arbeider i Oslo, og er representert av Buer Gallery.

Vis arrangement →
BLACK BOX VIDEO: Pouria Kazemi
mai
9.
til 15. juni

BLACK BOX VIDEO: Pouria Kazemi

BLACK BOX VIDEO

POURIA KAZEMI

An Extended Study of Hands in 20th Century Home Movies

9. mai - 15. juni 2025

Stillbilde fra filmen An Extended Study of Hands in 20th Century Home Movies

An Extended Study of Hands in 20th Century Home Movies er en 24-timers video laget i samarbeid med ulike arkivsenter, mediebibliotek, private samlere og utdanningsinstitusjoner over hele Europa og Nord-Amerika. Filmen består av mer enn to tusen unike bilder, som hver er hentet fra hjemmefilmer og fokuserer utelukkende på hendene til enkeltpersoner innenfor rammen. Målet er å understreke den historiske betydningen av hva vi har holdt i våre hender, samtidig som vi utforsker fortellingen om fotografiske fremskritt og utviklingen av dokumentasjon.

Studiet av hender og deres interaksjoner med objekter og mennesker gir innsikt i kulturell og sosial dynamikk, hvorav mange forblir relevante refleksjoner av moderne realiteter. Fra den gradvise dominansen av plastposer til det uforanderlige bildet av menn som marsjerer med våpen, avdekker filmen mønstre som inviterer seerne inn i en antropologisk studie. Avgjørelsen for lengden på filmen er inspirert av en roman av John Barth, med tittelen "The Floating Opera". Historien dreier seg om en operascene på et flytende fartøy på sjøen, hvor forestillingen hele tiden er i bevegelse og til slutt glipper bort fra deg. For å avdekke hva som skjedde, er man avhengig av å observere stykket til forskjellige tider og til slutt stole på observasjonene til andre som så det fra forskjellige steder.

Kazemi sin praksis utforsker kameraløs filmproduksjon som en alternativ metode for fortelling, en måte å motstå og de-territorialisere levende bilder fra mediahegemoni. Disse motfortellingene inkluderer funnet opptak og arkivmaterial, cyanotype-bilder, cyborg-historiefortelling, tegninger og skannet material, visualisering av oscilloskop og bølgeform, film laget med pinhole, obscura-bilder og eksponering av miljøfilm. Gjennom disse utradisjonelle måtene å fortelle på, søker han å skille filmproduksjon fra dens tunge avhengighet av kapital og bane vei for åpenhet og kunstnerisk autonomi.

Pouria Kazemi (1991, Teheran) er en filmskaper og billedkunstner. Han har en bachelorgrad fra Manchester School of Art og fullførte sin MFA ved Universitetet i Bergen, Fakultet for kunst. Visninger og utstillinger inkluderer: Høstutstillingen i Oslo, Bergen Kunsthall, lndie-AniFest i Seoul, Bury Art Museum, Fluctoplasma i Hamburg, CourtsCarouge i Genève, CosmiX: Festival International de Cinema Experimental i Paris, Murmur Contemporary i Montreux, Huddersfield Experimental Film Screening, Balkan Can Kino i Athen, Best Before Collective i Stockholm, Piksel Produksjoner i Bergen, og La Sur Real Film Festival i Berlin.

Vis arrangement →