xrzQ5riw_crop-scaled.jpg

Vilde Salhus Røed


Juni 2020 - jan 2021

Restaurant Lysverket, Kode 4.

Kunstgarasjen er glade for å presentere Vilde Salhus Røed på restaurant Lysverket på KODE 4.

Vilde Salhus Røed (f. 1981, Bergen) er utdannet med master i kunst fra Kunst- og Designhøgskolen i Bergen i 2008, og har siden det bodd og arbeidet i Bergen. I kunstprosjektene sine bruker hun ofte fotografiet som linse og verktøy for å undersøke virkeligheten – ikke bare det som tilsynelatende er håndgripelig og sant, men også fantasi, abstrakte ideer og det som kan vise seg usant. Selv om hun jobber fotografisk har arbeidene hennes også tatt form som video, lydinstallasjon, lydguide i form av en app, en bok og installasjoner, i tillegg til fotografier. I flere av prosjektene sine har Vilde jobbet med arkiv og historiefortelling, og vært opptatt av hvordan kollektivt minne skapes. Hun knytter den personlige historien til den større historien, og er for tiden fordypet i spørsmål rundt menneskers opplevelse av å flyte med eller være ute av sync med verden.

Vilde har stilt ut ved bla. Lillehammer Kunstmuseum, Galerie Jette Rudolph (Berlin), Preus Museum, Fotogalleriet, Platform Stockholm, Entrée, Sørlandets Kunstmuseum, Kunsthal Charlottenborg (København), The Woodmill (London) og KODE – Kunstmuseene i Bergen.

Ved siden av sine egne kunstprosjekter arbeider Vilde på BEK – Bergen senter for elektronisk kunst som informasjonsansvarlig. Hun har vært med på å starte atelierfellesskap og mørkerom, og har hatt en rekke tillitsverv i kunstfeltet. Hun har også undervist i fotografi på Kunstakademiet i Bergen/KMD UiB, og hatt ulike oppdrag som prosjektleder og produsent.

Hjemmeside: vildesr.com

De fem fotografiene i serien Exposure (2019) som nå vises på Lysverket er laget etter en negativrull for Kodak Instamatic fra 60-70-tallet som Vilde fant blant sin morfars fotoutstyr. Negativene var eksponerte men ikke fremkalte, og da hun fremkalte rullen var negativene nesten helt svarte – de hadde fortsatt å eksponere ved å ta til seg lys inne i rullen. Det som en gang ble avbildet i et øyeblikk (for å minnes?) har blitt visket ut med tiden, og igjen på fotografiene er spor av tid, manifestert som skygger og lys. Exposure er ett av verkene i prosjektet Cataract, hvor Vilde undersøkte fotografiet som katalysator for minner og forestillinger, personlig historiefortelling og teknologiens premisser for dette.

Colour Corrections (2013) er en serie monokromer laget i mørkerom uten fotografisk negativ; det er kun det fargete lyset som treffer det lyssensitive papiret. Fotografiene viser fremkalt lys, sin egen prosess og tilblivelse. Under fremkalling justeres fargene, de filtreres opp mot hverandre. Litt mindre cyan, men ikke for mye gul. Flere av fargene er også tvetydige – er den grå-blå eller blå-grønn? Eller ser den bare grønnlig ut i forhold til bildene som henger ved siden av? Hvordan ser den ut ved siden av en annen farge, eller i et annet lys? Colour Corrections er del av prosjektet For the Sake of Colour, hvor Vilde undersøkte fotografi som representasjon, objekt og prosess i Preus museums samling, med farger som innfallsvinkel.

Forrige
Forrige

Juleutstilling 26.11.20-20.12.20

Neste
Neste

Ingrid Aarset på Opus XVI 1.06.20-21.01.21