Tilbake til alle arrangementer

Jeremy Welsh: 6 Songs, ABOT, I.O.D.


  • Kunstgarasjen 15 Møllendalsveien Bergen, Vestland, 5009 Norway (kart)

Jeremy Welsh

6 Songs, ABOT, I.O.D.

Kollasj i ulike formater har vært en kunstnerisk metode jeg har tatt i bruk helt siden jeg begynte på kunstskole i England i 1972. Papirkollasj, fotomontasje, videokunst, digitalbilder, performance, lydkunst og installasjoner har vært mediene jeg har jobbet innenfor, og prosedyren med å klippe, lime og sette sammen har vært en rød tråd gjennom min kunstneriske karriere. Mange av prosessene vi bruker i dag innenfor digitalmedier kan ses som forlengelser av kollasjteknikker. Klipp og lim i Word eller Photoshop, for eksempel, kan spores tilbake både til billedkunstnere som Picasso, Braque, Schwitters, Ernst, og til cut-up metodene utviklet i bøkene til William Burroughs.

Utstillingen på Kunstgarasjen omfatter nye og gamle arbeider, med en tidsramme fra 1984 til 2024. Videoen «IOD» fra 1984 er et tidlig eksperiment med redigering, miksing og manipulering av elektroniske bilder, kombinert med et lydspor bygget opp av mange lag. «ABOT (a box of time)» er en serie på 52 kollasjer laget under Covid-pandemien i 2020 - 2021. Etter mange år hvor jeg hovedsakelig jobbet med store video-og lyd-installasjoner på museer, gallerier og festivaler, ble det å jobbe i en intim skala med enkle materialer en måte å opprettholde en skapende prosess under utfordrende karanteneforhold. Prosessen ble samtidig en form for visuell meditasjon og en personlig undersøkelse av et visuelt språk som har ligget i min praksis over lengre tid. Det tredje verket i utstillingen, «6 Songs», er også kollasjbasert og eksisterer både som digitalgrafiske bilder og som ‘visual scores’ (partiturer). Intensjonen er at musikere vil ha mulighet til å tolke kollasjene på sine egne premisser og skape tilhørende lydverk.

Det som er sentralt for meg i metodene jeg bruker er måten de sammensatte fragmentene går i dialog med hverandre og skaper nye meninger og muligheter. Jeg er opptatt av krysninger, friksjoner og vibrasjoner som oppstår i møtet mellom elementene. Max Ernst, en av de fremste eksponenter av kollasj i tidlig 20. århundre skal ha sagt “... det er ikke lim som skaper kollasjene.” I hans bok «Une semaine de bonté» ser vi hvordan han bruker kollasj til å hente ut nye fortellinger fra materialene han setter sammen.

Teknologiene jeg jobber med daglig - digitalkamera, iPad, datamaskin, lydopptaker, har til felles at de er brukt til å samle inn råstoff som omgjøres via redigering og prosessering. Overgangen fra analogt til digitalt, eller omvendt, er en måte å forholde seg til et visuelt språk som eksisterer både fysisk, materielt, og samtidig virtuelt. Kollasj er ikke bare oppklipt papir limt sammen - det er en metode som fungerer i to, tre og fire dimensjoner!

Jeremy Welsh (født 1954 i Storbritannia) er billedkunstner utdannet ved Trent Polytechnic School of Art & Design (Nottingham Trent University), Dept. Fine Art (1974 – 1977) og Goldsmiths College, University of London, Dept. Fine Art (1980 – 1982). Welsh har arbeidet som MA koordinator ved Kunsthøgskolen i Bergen (2001-2013) og førsteamanuensis og professor ved Kunstakademiet i Trondheim (1990-2001 og 2014-2020). Han har vært aktiv som kunstner siden 1977 og har deltatt i mange utstillinger og festivaler internasjonalt. Hans arbeid er innkjøpt av bl.a. Museet for Samtidskunst, Norsk Kulturråd og Trondheim Kunstmuseum. Han har gjennomført flere offentlige kunstutsmykninger. I senere år har han ofte samarbeidet med samtidsmusikere, komponister og lydkunstnere, deriblant lydkunstneren Trond Lossius.

Forrige
Forrige
15. mars

Kristine Fornes: Ideer, vind og frøløse druer

Neste
Neste
16. mars

Møt en kunstner: Kristine Fornes