TARANGER.png

UTSTILLINGSÅPNING: BJØRG TARANGER -DET HVITE TOGET

11 jan 2019

Kunstgarasjen, Møllendalsveien 15

Velkommen til åpning av utstillingen DET HVITE TOGET av Bjørg Taranger.

Installasjonen består av videoverk, 30 feltsenger, liggeunderlag, sekker med ulltepper, et stort filtkors med landingsmerke, vintage hjelm fra sivilforsvaret og gassmaske. I tillegg vises print på aluminium.

Allerede på vei til Kunstgarasjen vil publikum få et møte med kunsten gjennom store vindusprojeksjoner. Videoinstallasjonen på vinduene vil fremtrede gradvis etterhvert som mørket faller på og vises hele natten. Her tar Taranger utgangspunkt i stedets karakter og omgivelser. Kunstgarasjens store vindusflater mot byen, omgivelsene med søppelstasjon, gravplass, landingsplattform for helikopter, sykehus, tog/bybanestasjoner m.m. reflekteres i utstillingens visuelle karakter.

I tillegg til stedets karakter er det Susan Sontags bok “Å betrakte andres lidelse” som danner bakgrunn for prosjektet, som videre førte Taranger til Kaja Schjerven Mollerins bok – I denne verden: « En bok om Susan Sontags tenkning rundt forholdet mellom estetikk og etikk. Det er også en bok om hvordan moralspørsmål, for oss alle, er innvevd i hverdagslivet, om hva vi tillegger verdi, om den dype erkjennelsesprosessen det er å vite hva man føler, forstå hvor man ser fra, for å kunne åpne seg for verden.»

Denne erkjennelsesprosessen er prosjektets kjerne.

Taranger retter videre blikket mot vår felles historie, dagens situasjon og framtid,- spesielt i Europa, og stiller spørsmål om ansvar for våre medmennesker. Hvem tar ansvar? Angår det oss?

Videoverket DET HVITE TOGET, refereres til De Hvite Bussene, – krig og flyktningestrømmer. Menneskers rett til å si sin mening er truet. Menneskers rett til å ha et trygt hjem, et sted å bo. Menneskers rett til å reise fritt. Det andre videoverket, ARTIKKEL 19, reflekterer både protest og overvåkning. Installasjonen med 30 Feltsenger komplementerer videoverkene og bygger oppunder mulige situasjoner for krisehjelp; – de gir et fysisk hvilested som indikerer både omsorg , hjelp og håp… Antallet senger refererer til Menneskerettighetserklæringens 30 punkt.

Taranger er utdannet ved Kunsthøgskolen i Bergen (98) og L’Ecole Regionale des Beaux Art de Nantes (97). Hun arbeider i hovedsak med video- og fotobaserte installasjoner. Tarangerprosjekter kan karakteriseres som et «tidspass», med base i kunstnerens rolle som både betrakter og deltager – en pågående etterforskning av motstridende elementer av estetikk og etikk i det urbane livet. Hennes arbeider er utstilt nasjonalt og internasjonalt. Utover egen praksis er Taranger også medlem i videogruppen Doppler, og en av grunnleggerne av B-OPEN og Kunstjournalen B-Post.

Støttet av Bergen Kommune, BEK og Sivilforsvaret.

Forrige
Forrige

Januar: Samtale: Camilla Jebsen & Bjørg Taranger

Neste
Neste

Januar: Vernissage medlemsutstilling Sort/Hvitt